Nya livet har börjat

Ett nyare och mer hälsosammare liv har jag börjat med. Nu är det slut på allt det här, mår inte bra av att min kropp ser ut som den gör och just nu av någon anledning känner jag ett behov av att ha en snyggare kropp och jag har motivationen till att ändra den.

Jag har börjat läsa på Olga Rönnebergs blogg hos Mama. Hon en utbildad tränare och fokuserar på att hjälpa mammor. Hon har även fem barn varav tvillingar som hon fick i november och just nu skriver hon om sin väg tillbaka till sin vältränade kropp. Hon ger mycket tips på bra träning för mammor samt mat.
Lite häftigt är att hon började med ett sundare livsstil när hon var runt 30år och efter sina två första barn, och se hur hon ser ut nu liksom. Så vill jag se ut och det var det som fick mig att ta tag i det här.
Läser även ibland Katrin Zytomierskas blogg. Även hon har fått barn nyligen och kämpar tillbaka till sin gamla kropp. Inte för att jag skulle kunna följa hennes diet, för extrem för min smak, så inspirerar hon mig till att träna och äta sundare.

Min nya attityd är "kan dom så kan jag". Själv vill jag inte direkt tillbaka till min gamla kropp, inte för att jag tackar nej till den, utan jag vill bli mer vältränad än det. Vill väga samma - det är mitt målvikt, men jag vill ha en fastare kropp och plattare mage.

Olga skriver att man ska sätta realistiska och genomtänkta mål med ett datum. Målet har jag klart för mig, men datum är lite svårare. Drömmen är att bli klar tills jag ska ut i arbetslivet, så ett halvår är väl realistiskt?

Målet är som sagt en mer vältränad kropp, fastare rumpa, lår, armar och midja samt en platt mage. Min målvikt är ca 73 kg (vägde det när jag blev gravid) så det betyder att jag måste ner 7-8kg.

Jag ska skriva upp mina mått och jag ska väga mig en gång i veckan och skriva ner eventuell viktnedgång.

Längd: 1,76 cm
Startvikt: 80,5 kg

Mått
runt magen:
(där jag är tjockast) 103cm (avslappnad mage) 97cm (indragen mage
runt midjan: (där jag är smalast) 77cm
runt rumpan:
(där jag är tjockast) 112cm
runt låren:(där jag är tjockast) 57cm
runt armarna: 28cm (ungefär, svårt att mäta själv).

Hur jag ska nå mina mål:
Eftersom jag ammar så tänker jag inte göra några drastiska bantningskurer som t ex pulversoppor som jag gjorde förra året. Jag ska helt enkelt äta mer hälsosamt. Jag har redan börjat (igår 2/8-10) äta mer hälsosammare. Egentligen började kanske en vecka innan det fast lite mildare, åt inte bröd eller godis, drack inte läsk. Men sen igår ska jag inte äta bröd, sötsaker som godis, choklad (iaf ljus) och bakelser, ska inte dricka söta drycker som saft och läsk, ska äta mycket mindre portioner och mer sallad och så min värsta last som är: sluta småäta på kvällarna. Igår klarade jag mig helt! Stolt hihi..(men shit vilken abstinens jag hade efter socker).

Jag ska äta knäckebröd med keso (eller annat nyttigare pålägg) och grönsaker, kaffe och filmjölk med müsli till frukost (har bytt bort bröd och vaniljyoghurt). Till lunch ska jag försöka äta någon sallad eller kanske left-overs från gårdagens middag. Till middag mycket mindre portioner än vanligt (jag åt alltid minst två portioner och tallriken var full) och så ska jag äta mer sallad och frukt. Till alla måltider ska jag dricka mängder med vatten. Enligt min mama-tidning så är det oftast så att man egentligen är törstig när man tror att man är hungrig, därför ska man testa o dricka och se om hungern går över och på så sätt slippa småäta hela tiden (mitt problem).

Min metod till viktnedgång ser kanske inte så drastisk ut men trust me, det är en stor skillnad till hur jag åt innan. När jag slutar att amma och känner att inget har hänt med kroppen så kommer jag att göra en större förändring, men nu vågar jag inte riktigt att banta. Mest för att jag inte riktigt kan och vill inte skada mitt barn genom att äta fel och hon blir malnutrierad.

Något annat som jag ska göra är att börja träna! Nu har jag inte tränat på ett år (om man räknar bort den lilla mammapasset jag gick på i maj) och jag har betalat för hela det året (trodde att jag skulle komma iväg på träning hela tiden, hade annars avslutat mitt konto). Ska förresten iväg o träna snart. Kl 19 på Friskis är det ett medeljympapass..

Måste förresten göra mig redo så att jag slipper stressa!

WHICH ME LUCK!!!

Kommentarer
Postat av: Valentina

Good luck Catti! ;)

2010-08-04 @ 23:57:01
URL: http://valentinas.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0